Continu bedrijfsprocessen verbeteren: echt waar?

Geschreven: zaterdag 18 juni 2016 Geschreven door Johan

Ik gebruik vandaag een titel die jij als procesmanagement professional of kwaliteitsmanager bijna dagelijks tegenkomt. Je vindt het vast een schande dat ik bij deze bekende uitspraak een vraagteken stel. Ik wil ermee zeggen: staar je niet blind op het eindeloos verbeteren van bedrijfsprocessen. Het kan voordelig zijn wanneer

je bij het verbeteren van processen juist niet alles probeert er uit te halen. Maar dat je probeert prioriteiten te stellen. Er zijn bedrijfsprocessen die dagelijks vele malen draaien en er zijn bedrijfsprocessen die slechts af en toe ‘gebeuren’. Er zijn processen waar veel geld en er zijn processen waar weinig geld in omgaat. Er zijn grote en kleine processen. Waar stop jij als procesmanagement professional of als kwaliteitsmanager jouw tijd en energie in? Ik denk dat continu verbeteren vooral iets is voor jouw collega's. En ik denk ook dat daar een bepaalde cultuur voor nodig is: een cultuur van vertrouwen. Daarover een andere keer wat meer gezegd.

Grote en kleine bedrijfsprocessen. Zelf had ik van de week te maken met zo’n klein procesje: het wisselen van een voorband van mijn geliefde auto. Gelukkig heb ik niet routinematige met dit proces van doen. Trouwens, is het wel een bedrijfsproces? Er zijn verschillende stappen bij het band verwisselen uit te voeren. Ook de volgorde is van belang. Je kunt er een soort procesbeschrijving van maken. De fabrikant heeft zo’n beschrijving al gemaakt in de handleiding van mijn auto. Of is zo’n beschrijving meer een werkinstructie?

TErug naar de vraag. Continu verbeteren bedrijfsprocessen: ja of nee? Grote en kleine bedrijfsprocessen. Het ene proces is het andere niet.  Hoeveel tijd stop jij als professional in het verbeteren en beheren van bedrijfsprocessen?

Om over na te denken
Maak voor jouw organisatie eens een lijstje met bedrijfsprocessen. Ga vervolgens met jouw interne klanten eens na hoe vaak elk proces draait. Hoeveel gevallen (zaken, casussen) worden per dag, per week of per jaar afgehandeld? Leg dit vast in een eerste kolom van het lijstje. Schat ook eens ruw de baten en de lasten van een proces. Leg dit vast in twee volgende kolommen. Zo weet je beter aan welke bedrijfsprocessen van jouw organisatie je wel of niet veel tijd moet besteden. Je kunt ook de risico-invalshoek erbij betrekken. Daarover een andere keer.

Referenties | Onze klanten aan het woord

Gratis tips en adviezen

 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Contactgegevens Procesoffice

Procesoffice B.V.
Corkstraat 46
3047 AC Rotterdam

telefoon: 010 - 201 08 10 en 06 - 201 34 344
e-mail: info@procesoffice.nl