Jouw procesbeschrijvingen: met expliciet actoren als gangmakers in beeld?

Geschreven: donderdag 27 december 2018 Geschreven door Johan

Het afronden van onze Business Process Management (BPM) Software in de Cloud is een mooi moment om geregeld ervaring en inzichten op dit gebied met jou te delen. Niet zozeer theoretisch, maar wel vakinhoudelijk verantwoord toelichten. Niet uitsluitend abstract, maar telkens met voorbeelden. Gewoon tips, adviezen, ervaringen delen. Zo veel mogelijk telkens op basis van praktijksituaties. Onze klanten en onze processpecialisten hebben vele jaren ervaring in nagenoeg elke branche. Ik begin maar meteen vandaag, zo vlak voor het nieuwe jaar 2019.

 

Kijk eens naar dit processchema waar jij en wij centraal staan. Je ziet een processchema met jouw bedrijf of instelling in interactie met onze organisatie, Procesoffice, leverancier van Business Procesmanagement Software (BPM) en helper, trainer bij beschrijven van bedrijfsprocessen. Je ziet dat je contact hebt met een of meer van onze processpecialisten. Wat zie je meer precies in dit schema van het bedrijfsproces?

Onmiddellijk vallen de actoren, de spelers in het schema op. Zij zijn de 'drivers', de 'gangmakers' van de bedrijfsprocessen. Actoren zijn bijvoorbeeld onze klanten, jouw adviseurs en leveranciers en bijvoorbeeld de instellingen van de overheid waar jij en ik mee te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van een vergunning. De actoren in een bedrijfsproces zijn natuurlijk ook de interne spelers in jouw organisatie, bijvoorbeeld de verkoopafdeling, de woonconsulent, de zorg intake medewerker, de afdeling service. De baliemedewerker van een gemeente. De gemeenteraad. De klachtencommissie. En ga zo maar door.

Vervolgens zie je een symbool met een cirkel en met twee verbindingslijnen naar actoren. Noem het een activiteit, interactie, communicatie. Noem het een transactie. Of noem het de samenwerking. Ja, want daar staat dit verbindingssymbool voor: voor het samenwerken dat in bedrijfsprocessen zo van belang is voor het leveren van prestaties en kwaliteit.

In dit plaatje staat het zwart gekleurde actieblokje aan de rechterkant van de cirkel voor de te leveren prestatie door Procesoffice: het geven van tips en adviezen. De bovenkant van de cirkel is de vraagbeweging van jouw bedrijf naar ons: geef me eens wat tips en adviezen. De onderkant is onze communicatie terug naar jou: de uitleg van onze 'tips en adviezen' terug naar jou.

Vraag: laat het schema van jouw procesbeschrijving expliciet de actoren, de spelers in het bedrijfsproces zien?

Referenties | Onze klanten aan het woord

Gratis tips en adviezen

 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Contactgegevens Procesoffice

Procesoffice B.V.
Corkstraat 46
3047 AC Rotterdam

telefoon: 010 - 201 08 10 en 06 - 201 34 344
e-mail: info@procesoffice.nl