Bedrijfsprocessen: het zijn de mensen die het doen
Bedrijfsprocessen in de dienstverlening lopen niet vanzelf. Bedrijfsprocessen worden 'aangedreven'. 'Drivers', mensen, medewerkers, teams of partijen zetten en houden bedrijfsprocessen in beweging. Het is niet aleen waardevol, maar noodzakelijk en handig bovendien, dat je deze 'bewegers' van een bedrijfsproces kunt zien in jouw procesbeschrijving, in jouw tekening van het proces, de procestekening.
In het plaatje hiernaast zie je dat jij zelf als klant het hier getekende bedrijfsproces opstart. Jij initieert het proces met een vraag of verzoek: geef mij tips en adviezen. Zo komt een geregeld zich herhalend werkproces in beweging. Vervolgens zie ik dat na deze initiatie ons team processpecialisten aan de beurt is. Zij geven uitvoering aan het verzoek. En vervolgens ontstaat weer een beweging terug naar de klant, naar jouw bedrijf of instelling. Het bedrijfsproces BEGINT en het EINDIGT bij de klant.
Ter illustratie hierna nog een keer de procestekening van de piepkleine garage in mijn bericht van de vorige keer.
|
|