Nieuws

Lees in deze Blogs over de praktijk en de ervaring met een moderne aanpak en met moderne software voor het beschrijven en optimaliseren van bedrijfsprocessen.

 

 

Jouw procesbeschrijvingen: met expliciet actoren als gangmakers in beeld?

Geschreven: donderdag 27 december 2018 // Geschreven door Johan

Het afronden van onze Business Process Management (BPM) Software in de Cloud is een mooi moment om geregeld ervaring en inzichten op dit gebied met jou te delen. Niet zozeer theoretisch, maar wel vakinhoudelijk verantwoord toelichten. Niet uitsluitend abstract, maar telkens met voorbeelden. Gewoon tips, adviezen, ervaringen delen. Zo veel mogelijk telkens op basis van praktijksituaties. Onze klanten en onze processpecialisten hebben vele jaren ervaring in nagenoeg elke branche. Ik begin maar meteen vandaag, zo vlak voor het nieuwe jaar 2019.

Lees meer...

De flowchart voorbij: gemakkelijk en glashelder processen beschrijvingen

Geschreven: zondag 19 februari 2017 // Geschreven door Johan

Dagelijks verschijnen nieuwe procesbeschrijvingen en procedures. Nieuwe versies vervangen oude versies. Al dit vernieuwen, vervangen, corrigeren en aanvullen vergt veel tijd en moeite. Maar, hoor je wel eens zeggen, 'het moet'. Want de accountant en de controller van de handelsonderneming vond dat het hoog tijd werdA. Het 'moet nu echt'. Want er komt weer een ISO audit aan. Het moet, want de incidenten van vorig jaar vragen om meer aandacht voor de risico’s en fouten in ons proces: 'de afwijkingen van vorige week zeggen opnieuw dat we het proces niet goed in de hand hebben'. Ja, ze zijn er wel, die procesbeschrijvingen. Maar in de praktijk gebruiken we ze niet of nauwelijks. Hoe komt dit toch? Op een of andere manier leven en werken ze niet. Hoe komt dit toch?

Lees meer...

Continu bedrijfsprocessen verbeteren: echt waar?

Geschreven: zaterdag 18 juni 2016 // Geschreven door Johan

Ik gebruik vandaag een titel die jij als procesmanagement professional of kwaliteitsmanager bijna dagelijks tegenkomt. Je vindt het vast een schande dat ik bij deze bekende uitspraak een vraagteken stel. Ik wil ermee zeggen: staar je niet blind op het eindeloos verbeteren van bedrijfsprocessen. Het kan voordelig zijn wanneer

Lees meer...

Actoren in procesbeschrijving: vergeet nooit de motor van de bedrijfsvoering

Geschreven: maandag 01 juni 2015 // Geschreven door Johan

Actoren, mensen, medewerkers, klanten, leveranciers en andere partijen in jouw proces: ze zijn de motor van de bedrijfsvoering. Ooit beweerde ik iets anders. Je vindt het nog ergens op het internet. Ik ga er zo nog op in. Maar vele jaren nu gebruik ik bij het beschrijven van processen altijd beelden of modellen waarin de actoren prominent aanwezig zijn. Immers, zijn de actoren, de mensen in de organisatie, niet de alfa en de omega van de werkprocessen in de organisatie?

 

Lees meer...

De organisatie als piramide. Hoe lang nog?

Geschreven: dinsdag 12 mei 2015 // Geschreven door Johan

Traditioneel gebruiken we de vorm van een piramide om een organisatie af te beelden. De piramide huist een top die leiding geeft en herbergt de vele uitvoerenden aan de basis van de piramide. De piramidevorm van een organisatie maakt plaats voor meer klantgerichte en hybride, een mix van verticale en horizontale, vormen van organiseren. In dit essay pleit ik voor een 'organisatiekaart' als hulpmiddel voor de organisatiecoach, de kwaliteitsmanager of procesmanagement professional die het wel en wee van organisaties aangaat. 

Lees meer...

Referenties | Onze klanten aan het woord

Gratis tips en adviezen

 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Contactgegevens Procesoffice

Procesoffice B.V.
Corkstraat 46
3047 AC Rotterdam

telefoon: 010 - 201 08 10 en 06 - 201 34 344
e-mail: info@procesoffice.nl